Autorització de residències per a persones majors

Autorització de residències per a persones majors

Definició

Conjunt d'espais i serveis configurats com a agrupació d'unitats de convivència (mòduls) destinats a l'atenció integral i continuada de persones majors, promovent la seua autonomia i potenciant les seues capacitats.

Prestaran serveis d'allotjament, manutenció i atenció a les necessitats bàsiques de les persones residents, i atendran, a més, les necessitats particulars derivades de la seua situació personal i social, des d'un enfocament de vivència de la vida quotidiana.

 

 

 

Horaris d’atenció

  • Dormir: No s’alçarà a les persones usuàries abans de les 8.00 h, ni es ficaran al llit abans de les 20.30 h.
  • Menjars:
    • Desdejuni, entre 7.30 h i 10.00.
    • Dinar, entre 12.00 h i 14.00 h.
    • Berenar, entre 16.30 h i 17.30 h.
    • Sopar, entre les 19.30 h i les 21.00 h.
  • Activitats
    • Matí entre 10.00 h i 13.00 h.
    • Vesprada entre 16.00 h i 19.00 h.

 

Perfils professionals

Caldrà disposar, com a mínim, de la plantilla de personal següent:

Equip professional Ràtio autorització
120 places
Ràtio acreditació
120 places
Persona directora 1 1
Professional de medicina 1 1
Professional de psicologia 1 1
Professional d’infermeria 2 3
Professional de fisioteràpia 1 1
Professional de treball social 1 1
Professional terapeuta ocupacional 1 1
Professional tècnic d’animació sociocultural 1 1,5
Personal d’auxiliar d’infermeria / gericultors (1) 53 60

(1) Aquest personal serà tot d'atenció directa sense possibilitat de restar ràtio per dedicació a funcions de coordinació de tasques auxiliars.

 

Personal de serveis Ràtio
Personal auxiliar administratiu 0,5 / residència
Professional de serveis 0,16 / per persona resident

 

Criteris per a la seua implantació

Almenys 3 residències en cada departament del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. 


Sistema de participació

Les residències per a persones majors tindran un consell de centre, òrgan de participació previst amb caràcter general, en l’annex V del del Decret 27/2023, de 10 de març, del Consell, pel qual es regulen la tipologia i el funcionament dels centres, serveis i programes de serveis socials, i l’ordenació d’aquests dins de l’estructura funcional, territorial i competencial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Hauran de tindre, a més, assemblees de famílies: que es convocaran amb caràcter semestral.

 

Espais

  • Espais mínims:
    • Àrea d'accés.
      • Accés / recepció.
    • Àrea de direcció / administració.
      • Direcció / administració.
    • Àrea de serveis generals.
      • Cuina.
      • Habitació d’escombreries i residus orgànics.
      • Sala de personal.
      • Vestidors de personal.
      • Magatzems diferenciats
        • De productes de suport (caminadors, cadires de rodes, bastons), almenys 1 unitat.
        • De llenceria de llit, 2 unitats per planta d'habitacions.
        • De productes de neteja, almenys 1 unitat.
        • De roba de les persones usuàries, almenys 1 unitat.
        • De bolquers, travessers, etc., almenys 2 unitats per planta d'habitacions.
        • General, almenys 1 unitat.
      • Bugaderia.
    • Àrea de atenció especialitzada.
      • Consulta mèdica.
      • Sala d'infermeria i cures.
      • Depòsit de medicaments.
      • Sala de rehabilitació, de 0,6 m² per persona usuària.
      • Despatx multidisciplinari. De 3 m² per professional amb una superfície mínima de 15 m².
      • Sala de reunions, de 25 m².
      • Sala d'atenció individual.
      • Arxiu.
      • Sales polivalents o multifuncionals d'activitats, 1 m² per plaça, mínim 40 m² 
      • Lavabos accessibles de serveis comuns, cada 35 places o fracció.
      • Banys de suport convivencial.
    • Àrea residencial.
      • Bany per a persones amb necessitats especials.
      • Menjador general, 30 m².
      • Sala d'estar i convivència, mínim 0,5 m² per persona usuària, amb un mínim 40 m².
  • Espais opcionals:
    • Cafeteria.
    • Biblioteca o sala de lectura.
    • Podologia, de 15 m².
    • Perruqueria, de 15 m².
    • Depòsit de cadàvers.
    • Jocs infantils.
    • Altres.

 

Unitats

Unitats de convivència

Cada unitat convivencial tindrà una capacitat màxima de 15 persones residents. En la unitat de convivència estaran separats físicament l'espai residencial dels espais d'activitat i convivència. La composició mínima de cada unitat convivencial serà:

  • Espai residencial:
    • Habitacions accessibles. Amb un bany accessible en l’interior.
  • Espais d'activitat i convivència:
    • Menjador amb cuina office. Amb possibilitat de taller.
    • Bany de suport convivencial.
    • Sala d'estar i convivència. Superfície mínima de 3 m² per persona usuària.
    • Sala d'activitat. Superfície mínima de 2 m² per persona usuària.
    • Terrassa. D'una superfície mínima d'1 m² per persona usuària.
    • Zona de control d'unitat convivencial

 

Unitat de cures continuada

Requisits mínims:

  • Ubicades pròximes als ascensors.
  • Unitat de control mèdic/infermeria.
  • Bany per a persones amb necessitats especials.
  • Habitacions individuals de control continuat amb bany accessible en l’interior. Disposaran d'una butaca per als familiars que vulguen acompanyar les persones majors en el seu procés d'òbit.