Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Adopción internacional
S'entén per Adopció Internacional aquella en la qual una persona menor d'edat considerada adoptable per l'autoritat estrangera competent i amb residència habitual a l'estranger, és o serà desplaçada a Espanya per persones adoptants amb residència habitual a Espanya, bé després de la seua adopció en l'Estat d'origen, bé amb la finalitat de constituir tal adopció a Espanya.
La finalitat de la llei d'adopció internacional i el seu reglament de desenvolupament és protegir els drets de les persones menors d'edat que seran adoptades, considerant també els de les persones que s'ofereixen per a l'adopció i altres persones implicades en el procés d'adopció internacional.
A Espanya l'adopció internacional està regulada pel Conveni de la Haia, de 29 de maig de 1993, relatiu a la protecció del xiquet i a la cooperació en matèria d'adopció internacional, les normes generals del Codi civil i, fonamentalment, la Llei 54/2007, de 28 de desembre, d'Adopció internacional i Reial decret 165/2019, de 22 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'Adopció Internacional.
A la legislació internacional i estatal en matèria d'adopció internacional, cal afegir la nostra legislació autonòmica, principalment la llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la Infància i l'Adolescència.
Estableix, en el seu article 153, que la tramitació de la declaració d'idoneïtat per a l'adopció internacional s'iniciarà a sol·licitud de la persona interessada. Les persones residents en la Comunitat Valenciana interessades a constituir una adopció internacional remetran el seu oferiment a la Conselleria amb competència en matèria de protecció de la infància i l'adolescència.
L'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les Entitats Públiques, determinarà la iniciació de la tramitació d'adopcions amb cada país d'origen de les persones menors de edat, així com la suspensió o paralització d'aquesta.
No es tramitaran oferiments per a l'adopció de persones menors d'edat nacionals d'un altre país o amb residència habitual en un altre Estat en les següents circumstàncies:
L'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb les Entitats Públiques, establirà el nombre d'expedients d'adopció internacional que remetrà anualment a cada país d'origen de les persones menors d'edat, tenint en compte la mitjana d'adopcions constituïdes en els últims dos anys i el nombre d'expedients que es troben pendents d'assignació d'una persona menor d´edat. En el supòsit d'inici de la tramitació amb un nou país, es fixarà aquest nombre en funció de la informació disponible sobre expectatives d'adopció amb aquest país.
La distribució d'aquest nombre màxim entre comunitats autònomes i organismes acreditats es fixarà per acord amb les Entitats Públiques. No s'establirà cap contingent per a la tramitació d'adopcions de persones menors d'edat amb necessitats especials, llevat que existisquen circumstàncies que així ho justifiquen.
Per a més informació del procediment, disposa del següent enllaç: Adopció Internacional
S'entén per idoneïtat la capacitat, aptitud i motivació adequades per a exercir la responsabilitat parental, ateses les necessitats de les persones menors d´edat a adoptar, i per a assumir les peculiaritats, conseqüències i responsabilitats que comporta l'adopció.
A aquest efecte, la declaració d'idoneïtat requerirà una valoració psicosocial sobre la situació personal, familiar i relacional de les persones que s'ofereixen per a l'adopció, la seua capacitat per a establir vincles estables i segurs, les seues habilitats educatives i la seua aptitud per a atendre una persona menor d´edat en funció de les seues particulars circumstàncies, així com qualsevol altre element útil relacionat amb la singularitat de l'adopció internacional. Així mateix, en aquesta valoració psicosocial s'haurà d'escoltar als fills i filles dels qui s'ofereixen per a l'adopció.
Les persones que s'ofereixen per a l'adopció podran ser valorades i, si correspon, ser declarades idònies simultàniament per a l'adopció nacional i l'adopció internacional, sent compatible la tramitació del seu oferiment per als dos àmbits.
Les persones que s'ofereixen per a l'adopció han d'assistir a les sessions informatives i de preparació organitzades per l'Entitat Pública o per l'organisme acreditat amb caràcter previ i obligatori a la sol·licitud de la declaració d'idoneïtat.
Els adoptants hauran de facilitar, en el temps previst, la informació, documentació i entrevistes que l'Entitat Pública, organisme acreditat o entitat autoritzada precisen per a l'elaboració dels informes de seguiment postadoptiu exigits per l'Entitat Pública o per l'autoritat competent del país d'origen. La no col·laboració dels adoptants en aquesta fase podrà donar lloc a sancions administratives previstes en la legislació autonòmica i podrà ser considerada causa de no idoneïtat en un procés posterior d'adopció.
Els adoptants hauran de complir en el temps previst els tràmits postadoptius establits per la legislació del país d'origen de la persona menor d´edat adoptada, rebent per a això l'ajuda i assessorament precís per part de les Entitats Públiques i els organismes acreditats.
Les persones adoptades, aconseguida la majoria d'edat o durant la seua minoria d'edat a través dels seus representants legals, tindran dret a conéixer les dades que sobre els seus orígens obren en poder de les Entitats Públiques, sense perjudici de les limitacions que pogueren derivar-se de la legislació dels països de procedència de les persones menorsd d´edat. Aquest dret es farà efectiu amb l'assessorament, l'ajuda i mediació dels serveis especialitzats de l'Entitat Pública, els organismes acreditats o entitats autoritzades per a tal fi.
El tractament i la cessió de dades derivades del compliment de les previsions de la present llei es trobaran sotmesos al que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
Al transcendir el procés d'Adopció Internacional les fronteres nacionals, s'estableixen de forma clara les competències per a l'Administració General de l'Estat i per a les Administracions Autonòmiques.
Principals competències de l'Administració General d'Estat