Pensions no contributives

Pensions no contributives

NOVETAT: INFORMACIÓ D'INTERÉS PER A PENSIONISTES NO CONTRIBUTIUS QUE TENEN RECONEGUDA UNA RENDA COMPLEMENTÀRIA D'INGRESSOS PER PRESTACIONS (RCIP)

DEFINICIÓ

Les Pensions no Contributives tenen com a finalitat atendre les persones en estat de necessitat que no han cotitzat mai al Sistema, o ho han fet en temps insuficient per a causar dret a les pensions contributives, i que manquen de rendes o ingressos mínims per a la seua subsistència.

Hi ha dos tipus de pensions no contributives:

-JUBILACIÓ

-INVALIDESA

La cobertura assistencial de cadascuna d'elles es concreta en una prestació econòmica, la quantia de la qual és fixada anualment per la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat, en l'assistència mèdic –farmacèutica gratuïta i en els servicis socials complementaris.

Segons la pensió que se sol·licite caldrà atendre el compliment dels requisits de caràcter general i de caràcter específic exigits per a la seua concessió i manteniment.

 

NORMATIVA D'APLICACIÓ

  • Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social. (BOE de 31 d'octubre).
  • Reial decret 357/1991, de 15 de març, pel qual es desenrotlla en matèria de pensions no contributives la Llei 26/1990, de 20 de desembre, per la qual s'establixen en la Seguretat Social prestacions no contributives (integrada en el Reial decret legislatiu anterior), (BOE de 21 de març).
  • Orde PRE/3113/2009, de 13 de novembre, per la qual es dicten normes d'aplicació i desenrotllament del Reial decret 357/1991, de 15 de març, pel qual es desenrotlla, en matèria de pensions no contributives, la Llei 26/1990, de 20 de desembre, per la qual s'establixen en la Seguretat Social prestacions no contributives, sobre rendes o ingressos computables i la seua imputació. (BOE de 20 de novembre).

 

REQUISITS BENEFICIARIS

  • Mancar d'ingressos suficients

Existix carència quan les rendes o ingressos personals de què es dispose, en còmput anual per a 2025, siguen inferiors a 7.905,80 € anuals.

No obstant això, si les rendes o ingressos personals són inferiors a 7.905,80 € anuals i es conviu amb familiars, únicament es complix el requisit quan la suma de les rendes o ingressos anuals de tots els membres de la seua unitat econòmica de convivència, siguen inferiors a les quanties que s'arrepleguen més avant.

Existirà unitat econòmica de convivència en tots els casos de convivència del beneficiari amb altres persones unides amb aquell per matrimoni o per llaços de parentiu de consanguinitat o adopció fins al segon grau. El parentiu per consanguinitat fins al 2n grau arreplega a: pares, avis, fills, nets i germans del sol·licitant.

Les persones que convisquen amb el sol·licitant en el mateix domicili i no estiguen unides amb el sol·licitant per matrimoni o per llaços de parentiu de consanguinitat o adopció fins al segon grau no s'integren en la unitat econòmica de convivència i les rendes o ingressos imputables a eixes persones no es computen a efecte d'acreditar el requisit de mancar d'ingressos suficients.

 

Núm. de Convivents

€/any

Convivència només amb el seu cònjuge i/o parents consanguinis de segon grau:

2

13.439,86

3

18.973,92

4

24.507,98

...

 

Si el pensionista d'invalidesa no contributiva acredita la necessitat d'assistència d'una tercera persona, els imports del límit d'acumulació de recursos en esta situació de convivència seran els següents:

2

20.159,79

3

28.460,88

4

36.761,97

...

...

Si entre les persones amb les quals conviu es troba algun parent consanguini de primer grau (pares o fills):

2

33.599,65

3

47.434,80

4

61.269,95

...

 

Si el pensionista d'invalidesa no contributiva acredita la necessitat d'assistència d'una tercera persona, els imports del límit d'acumulació de recursos en esta situació de convivència seran els següents:

2

50.399,48

3

71.152,20

4

91.904,93

...

...

 

Quines rendes o ingressos es computen?

Els béns i drets de què disposen anualment el beneficiari o la unitat econòmica de convivència, derivats tant del treball com del capital, així com qualssevol altres substitutius d'aquells.

Rendes de treball. Les retribucions, tant dineràries com en espècie, derivades de l'exercici d'activitats per compte propi o alié. S'equiparen a rendes de treball, les prestacions reconegudes per qualsevol dels règims de previsió social, finançats amb càrrec a recursos públics o privats.

Rendes de capital. Es computaran la totalitat dels ingressos que provinguen d'elements patrimonials, tant de béns com de drets, considerant-se segons els seus rendiments efectius. De no existir, estos es valoraran conforme a les normes establides en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, a excepció de la vivenda habitualment ocupada.

  • Requisits específics PNC jubilació

-Edat: Tindre seixanta-cinc o més anys.

-Residència: Residir en territori espanyol i haver-ho fet durant un període de deu anys, en el període que mitjana entre la data de compliment dels setze anys i la de meritació de la pensió, dels quals dos han de ser consecutius i immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.

  • Requisits específics PNC invalidesa

-Edat: Tindre díhuit o més anys i menys de seixanta-cinc.

-Residència: Residir en territori espanyol i haver-ho fet durant un període de cinc anys, dels quals dos han de ser consecutius i immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.

-Discapacitat: Grau de discapacitat igual o superior al 65%.

 

INCOMPATIBILITATS

En la Disposició transitòria sexta de la Llei General de la Seguretat Social i l'article 18 del Reial decret 357/1991 establixen i regulen el règim d'incompatibilitats de les pensions de la Seguretat Social en la seua modalitat no contributiva.

Les pensions no contributives són incompatibles amb:

- Entre si, no es pot percebre pensió d'invalidesa i de jubilació.

-Les pensions assistencials regulades en la Llei 45/1960, de 21 de juliol, per la qual es creen determinats Fons Nacionals per a l'aplicació social de l'Impost i de l'Estalvi, i suprimides per la Llei 28/1992, de 24 de novembre, de Mesures Pressupostàries Urgents

-Els subsidis de garantia d'ingressos mínims i per ajuda de tercera persona contemplats en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social.

-La condició de causant de l'assignació familiar per fill a càrrec major de 18 anys amb discapacitat igual o superior al 65%. En els casos en què es vinguera percebent una pensió no contributiva i s'optara en favor de l'assignació econòmica per fill minusvàlid a càrrec, els efectes econòmics de la pensió no contributiva s'estendran fins a l'últim dia del mes anterior a aquell en què han de fer efectes econòmics les assignacions per fill a càrrec reconegudes.

 

OBLIGACIÓ: COMUNICACIÓ DE VARIACIONS

Els perceptors de les pensions d'invalidesa i jubilació, en les seues modalitats no contributives, vindran obligats a comunicar, en el termini màxim de trenta dies des de la data en què es produïsca, qualsevol variació de la seua situació de convivència, estat civil, residència, recursos econòmics propis o aliens computables per raó de convivència, i quantes puguen tindre incidència en la conservació o en la quantia d'aquella. S'han de comunicar les possibles variacions en els ingressos o rendes justificats, referits l'any en curs, a l'efecte de modificar, si és el cas, la quantia a abonar, segons l'import vigent de la pensió.

Per a realitzar la comunicació de variacions, els beneficiaris hauran d'enviar la documentació justificativa dirigida als gestors (Direcció Territorial de la Conselleria de la seua província).

Si, a conseqüència de l'incompliment d'esta obligació, es deriva una percepció indeguda de prestacions, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats indegudament percebudes des del primer dia del mes següent a aquell en quin haguera variat la situació, qualsevol que siga el moment en què es detecte la mateixa llevat que l'acció per a sol·licitar la devolució haguera prescrit.

  • Descàrrega de formularis:

Comunicació de variacions PNC Jubilació

Comunicació de variacions PNC Invalidesa

Llocs i maneres de presentar la comunicació de variacions:

•             En qualsevol Registre Oficial (Ajuntament, PROP o Registre de qualsevol altre Organisme Públic) perquè actuen d'intermediaris en la transmissió electrònica de la documentació.

•             En correus, mitjançant carta (preferentment certificada). 

•             Presencialment, davant la Direcció Territorial de la Conselleria a la seua província. Es requerix cita prèvia, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'Internet:

Alacant: https://www.gva.es/va/web/atencio_ciutadania/inicio/atencion_ciudadano/citapreviaprop (Seleccionar: Alacant Prop Torre Provincial. Triar Servici: Igualtat-Registre)

Castelló: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=21308&version=amp

València: https://sige.gva.es/qsige/citaprevia.igualdad/#!/ca/home?uuid=821e-05ed8-c316-9d194

•             Mitjançant tramitació electrònica:

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=g95565

En l'apartat “òrgan al qual es dirigix” seleccionar:

-GVA

-Organisme: Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda.

-Àmbit territorial: (ací marque la seua província: València/ Alacant/ Castelló).

-Matèria: Pensions no contributives (PNC)

COM SOL·LICITAR UNA PNC?

Per a sol·licitar una PNC, haurà d'emplenar el formulari de sol·licitud i enviar-lo, al costat de la documentació justificativa que s'indica en este, a l'òrgan gestor (Direcció Territorial de la seua província de residència de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda).

  • Descàrrega de formularis:

PNC Jubilació

PNC Invalidesa 

  • Llocs i maneres de presentar la documentació a l'administració:

-En qualsevol Registre Oficial (Ajuntament, A prop o Registre de qualsevol altre Organisme Públic) perquè actuen d'intermediaris en la transmissió electrònica de la documentació.

-En correus, mitjançant carta (preferentment certificada). Es presentaran en sobre obert, a fi que en la capçalera de la primera fulla del document que es vulga enviar, es facen constar, amb claredat, el nom de l'oficina i la data, el lloc, l'hora i minut de la seua admissió. Estes circumstàncies hauran de figurar en el resguard justificatiu de la seua admissió. El remitent també podrà exigir que es facen constar les circumstàncies de l'enviament, prèvia comparació de la seua identitat amb l'original, en la primera pàgina de la còpia, fotocòpia o un altre tipus de reproducció del document principal que es vulga enviar, que haurà d'aportar-se com a forma de rebut que acredite la presentació d'aquell davant l'òrgan administratiu competent.

-Presencialment, davant la Direcció Territorial de la Conselleria a la seua província. Es requerix cita prèvia, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'Internet:

-Mitjançant tramitació electrònica:

IMPORTANT: En l'apartat "3, Documentar", adjuntar el formulari emplenat i la documentació justificativa que s'indica en el formulari de sol·licitud. 

RESOLUCIÓ

Existix obligació d'emetre i notificar resolució expressa sobre les sol·licituds de pensió no contributiva que es formulen pels interessats en el termini màxim de noranta dies hàbils.

Transcorregut el termini màxim de resolució de noranta dies hàbils sense que s'haguera emés i notificat resolució expressa, la sol·licitud es podrà entendre desestimada, de conformitat amb el que s'establix en l'article 129 del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de la Seguretat Social. El contingut de la resolució expressa que s'emeta amb posterioritat al venciment del termini màxim de resolució no estarà vinculat al sentit del silenci, en compliment del qual s'establix en l'article 24.3 b) de la Llei 39/2015.

 

QUANTIA INDIVIDUAL I COMPLEMENTS

  • Quantia individual

El Reial decret llei 9/2024, de 23 de desembre, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria econòmica, tributària, de transport, i de Seguretat Social, i es prorroguen determinades mesures per a fer front a situacions de vulnerabilitat social, establix la quantia de les pensions d'invalidesa i jubilació de la Seguretat Social en la seua modalitat no contributiva, quedant l'import anual per a l'any 2025 en 7.905,80 € anuals, que s'abonen en 12 mensualitats més dos pagues extraordinàries a l'any.

La quantia individual actualitzada per a cada pensionista s'establix a partir del citat import i en funció del nombre de beneficiaris que visquen en el mateix domicili, de les seues rendes personals i/o de les de la seua unitat econòmica de convivència, no podent ser la quantia inferior a la mínima del 25% de l'establida.

Els pensionistes de pensió no contributiva d'invalidesa el grau de discapacitat de la qual

siga igual o superior al 75% i acrediten la necessitat del concurs d'una altra persona per a realitzar els actes essencials de la vida, percebran a més un complement del 50% dels 7.905,80 € anuals, per la qual cosa l'import d'eixe complement queda fixat en 3.952,90 € anuals.

QUANTIES BÀSIQUES PER A 2025

Quantia

Anual

Mensual

Íntegra

7.905,80 €

564,70 €

Mínima 25%

1.976,45 €

141,18 €

Íntegra més
Increment 50%

11.858,70 €

847,05 €

Quan dins d'una mateixa família convisca més d'un beneficiari de pensió no contributiva, la quantia individual per a cadascun d'ells és la següent:

Núm. Beneficiaris

Anual

Mensual

2

6.719,93 €

480,00 €

3

6.324,64 €

451,76 €

  • Complement de lloguer

És un complement de pensió dirigit a aquelles persones pensionistes de jubilació i invalidesa de la Seguretat Social, en la seua modalitat no contributiva, que acrediten mancar de vivenda en propietat i tindre com a residència habitual, una vivenda llogada a propietaris que no tinguen amb ell relació de parentiu fins a tercer grau.

La quantia anual del complement ascendix a 525 €.

La quantia del complement indicada serà idèntica per a tots els pensionistes no contributius als quals se'ls reconega el citat complement i s'abonarà en un únic pagament.

El termini de sol·licitud d'este complement per a 2025 finalitzarà el 31 de desembre.

Formulari complemente lloguer

Podran ser beneficiàries d'este complement les persones que reunisquen, a la data de la sol·licitud, els següents requisits:

  • Tindre reconeguda una pensió de jubilació o invalidesa de la Seguretat Social en la seua modalitat no contributiva, en la data de la sol·licitud i en la de resolució.
  • Mancar de vivenda en propietat.
  • Ser titular del contracte d'arrendament de la vivenda.
  • No tindre amb l'arrendador de la vivenda llogada relació conjugal o de parentiu fins al tercer grau ni constituir amb aquell una unió estable i de convivència amb anàloga relació d'afectivitat a la conjugal.
  • Tindre fixada la seua residència, com a domicili habitual, en una vivenda llogada. S'entendrà que és el domicili habitual quan la vigència de l'arrendament no siga inferior a un any i haja residit en la mateixa durant un període mínim de 180 dies anteriors a la data de la sol·licitud.

La sol·licitud ha d'anar acompanyada dels següents documents:

  • Certificat cadastral per a acreditar que manca de vivenda en propietat. 
  • Fotocòpia compulsada del contracte d'arrendament en el qual figure la localització de la vivenda, la identificació de l'arrendador i de l'arrendatari i la duració del contracte. En cas de contractes d'arrendament no formalitzats per escrit la condició d'arrendatari s'acreditarà per qualsevol mitjà de prova vàlid en dret (factures, rebuts…) 
  • Padró municipal per a acreditar que la vivenda llogada és la residència habitual.  
  • Declaració responsable del pensionista en el qual conste que l'arrendador o arrendadors de la vivenda llogada no tenen amb ell relació de parentiu, per consanguinitat, afinitat o adopció, fins al tercer grau, ni conjugal ni d'unió estable i de convivència.  
  • Còpia del document que acredite la representació, quan la sol·licitud se subscriga per persona diferent del pensionista no contributiu.

Podrà requerir-se directament a la persona interessada altres dades o documentació complementaris que siguen necessaris per a determinar el dret.

  • Complement per necessitat d'una altra persona

Els pensionistes de pensió no contributiva d'invalidesa el grau de discapacitat de la qual siga igual o superior al 75% i acrediten la necessitat del concurs d'una altra persona per a realitzar els actes essencials de la vida, percebran a més un complement del 50% dels 7.905,80 € anuals, per la qual cosa l'import d'eixe complement queda fixat en 3.952,90 € anuals. 

ÒRGAN GESTOR

  • Direcció Territorial d'Alacant de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

- Adreça Postal: Vicente Chávarri, 52 - 03007 (Alacant)

  • Direcció Territorial de València de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

- Adreça Postal: Av. De l'Oest, 36 - 46001 (València)

  • Direcció Territorial de Castelló de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

- Adreça Postal: Av. Germans Bou, 81 - 12003 (Castelló)

 

INFORMACIÓ PNC

Si necessita conéixer com l'estat de la tramitació del seu expedient pot escriure un correu (indicant el seu nom complet, DNI/NIE i motiu de la consulta) a la següent adreça:

informacionpnc@gva.es

 

DECLARACIÓ ANUAL 2025

Les persones que, durant el primer trimestre de l'any, reben el formulari de la Declaració Anual del 2025 estan obligats a enviar-lo emplenat a l'administració abans de l'1 d'abril.  

L'incompliment de l'obligació de presentar la declaració anual en el termini indicat dona lloc a la suspensió del pagament de la pensió. La rehabilitació del pagament únicament es produirà quan es presente la declaració anual i s'acredite que continua reunint els requisits legalment establits per a mantindre del dret a la PNC, amb una retroactivitat màxima de noranta dies naturals a comptar des de la data en què es presente la declaració i s'acredite que reunix tots els requisits exigits

En el procediment de revisió anual es procedix a establir la quantia definitiva de l'any anterior i determinar la quantia per a l'any en curs sobre la base de les dades econòmiques i de convivència declarats pel titular de pensió per a estos anys, així com regularitzar els imports de pensió percebuts.

Efectuada esta revisió, el termini màxim de la qual de resolució és el 31 d'octubre, li serà notificada la regularització de quanties quan existisquen modificacions.

Formulari declaració anual amb les instruccions per al seu emplenament.

Si no rep el formulari de la Declaració Anual d'enguany, el pot emplenar i presentar, voluntàriament, abans de l'1 d'abril.

 

Li recordem que els beneficiaris d'una PNC tenen l'obligació de realitzar, en qualsevol moment de l'any, una comunicació de variacions si es produïx qualsevol variació de la seua situació de convivència, estat civil, residència, recursos econòmics propis o aliens computables per raó de convivència, i quantes puguen tindre incidència en la conservació o en la quantia de la pensió.

La comunicació de variacions s'ha de realitzar en el termini màxim de 30 dies des de la data en què es produïsca la variació.

El formulari per a realitzar la comunicació de variacions es pot descarregar en l'apartat obligació: comunicació de variacions). Li indiquem que, a més del formulari, haurà d'aportar la documentació que justifique la variació produïda.

 

Li indiquem a continuació, les maneres d'enviar documentació als gestors de la PNC (Direcció Territorial de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda):

 

•           En qualsevol Registre Oficial (Ajuntament, PROP o Registre de qualsevol altre Organisme Públic) perquè actuen d'intermediaris en la transmissió electrònica de la documentació.

•           En correus, mitjançant carta (preferentment certificada). Es presentaran en sobre obert, a fi de que en la capçalera de la primera fulla del document que es vulga enviar, es facen constar, amb claredat, el nom de l'oficina i la data, el lloc, l'hora i minut de la seua admissió. Estes circumstàncies hauran de figurar en el resguard justificatiu de la seua admissió. El remitent també podrà exigir que es facen constar les circumstàncies de l'enviament, prèvia comparació de la seua identitat amb l'original, en la primera pàgina de la còpia, fotocòpia o un altre tipus de reproducció del document principal que es vulga enviar, que haurà d'aportar-se com a forma de rebut que acredite la presentació d'aquell davant l'òrgan administratiu competent.

•           Presencialment, davant la Direcció Territorial de la Conselleria a la seua província. Es requerix cita prèvia, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'Internet:

Alacant:https://www.gva.es/va/web/atencio_ciutadania/inicio/atencion_ciudadano/citapreviaprop   (Seleccionar: Alacant Prop Torre Provincial. Triar Servici: Igualtat-Registre)

Castelló: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=21308&version=amp

València:https://sige.gva.es/qsige/citaprevia.igualdad/#!/ca/home?uuid=821e-05ed8-c316-9d194  

•           Mitjançant tramitació electrònica: https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=g95565

En l'apartat “òrgan al qual es dirigix” seleccionar:

-GVA

-Organisme: Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda.

-Àmbit territorial: (ací marque la seua província: València/ Alacant/ Castelló).

-Matèria: Pensions no contributives (PNC)