Detall Notícia

El programa Jove Oportunitat de l'IVAJ ha sigut reconegut per la lluita que fa contra l'abandó educatiu primerenc

07/04/2021
El programa Jove Oportunitat de l"IVAJ ha sigut reconegut per la lluita que fa contra l"abandó educatiu primerenc

- En les quatre edicions que ha desenvolupat JOOP s'ha buscat el retorn al Sistema Educatiu de 2.358 joves que van abandonar els seus estudis
- El 'Mapa de l'abandó educatiu primerenc a Espanya' de la Fundació Europea Societat i Educació ha destacat la seua innovadora metodologia



El programa Jove Oportunitat (JOOP), de l'Institut València de la Joventut (IVAJ), ha sigut reconegut com a bona pràctica a escala estatal per afavorir el retorn al Sistema Educatiu i de formació de joves que havien abandonat els seus estudis als 16 i 17 anys.

Aquest reconeixement s'ha publicat en el 'Mapa de l'abandó educatiu primerenc a Espanya', en què s'analitzen les diverses polítiques públiques, estatal i autonòmica, així com les iniciatives socials enfront de l'abandó educatiu primerenc (AEP).

L'informe, que reuneix els treballs del professorat de diverses universitats espanyoles, ha sigut publicat per la Fundació Europea Societat i Educació i s'ha presentat al Ministeri d'Educació i Formació Professional i als departaments d'Educació de les comunitats autònomes que han participat en l'estudi, a més de personal investigador especialista en educació.

En l'informe es destaquen tres casos de bones pràctiques a escala nacional: l'Associació d'Escoles de Segona Oportunitat, el projecte 'Itinerari+' de la Fundació Tomillo i el programa JOOP de la Comunitat Valenciana, que és l'únic dels tres promoguts des de l'àmbit públic.

Després de recollir exhaustivament els programes contra l'abandó de les diverses administracions espanyoles i fer desenes d'entrevistes a joves que van abandonar el Sistema Educatiu sense aconseguir un títol mitjà, l'informe conclou que les iniciatives que demostren millors resultats són aquelles en què la persona jove rep suport en el seu desenvolupament integral, en el seu projecte de vida com a ser humà i no només considerada com a estudiant i amb un reforç exclusivament acadèmic.

El director general de l'Institut Valencià de la Joventut (IVAJ), Jesús Martí, ha mostrat la seua satisfacció per aquest reconeixement i ha destacat que la decisió d'abandonar el Sistema Educatiu "és multicausal", però que "en el centre hi ha un ser humà a qui cal escoltar, per a després oferir-li suport en el difícil procés d'alliberar-se de les etiquetes de fracassat i després prendre la responsabilitat de decidir el seu propi futur".

En l'informe es posa de manifest la gravetat del problema de l'abandó educatiu, en el qual Espanya ocupa el primer lloc en tota la Unió Europea, amb un 17 % d'adolescents que deixen l'institut i no continuen els estudis per a assolir, almenys, una titulació de grau mitjà.

A més, s'hi inclou com a recomanació la necessitat d'emprendre accions preventives de l'abandó i també aquelles que, com JOOP, actuen per a afavorir el retorn, bé al sistema de formació educativa (accés a una FP de grau mitjà), bé al sistema de formació per a l'ocupació: certificats de professionalitat dels serveis públics d'ocupació.

L'estudi considera que l'abandó educatiu és un llarg procés de desvinculació de l'alumnat amb el Sistema Educatiu, que arranca en Primària i és conseqüència, en part, de raons atribuïbles a l'alumne i el seu context, com ara falta de motivació, problemes de disciplina, percepció negativa de la pròpia capacitat o desestructuració familiar.

Així mateix, apunta altres factors atribuïbles a la institució escolar, com la repetició de curs, antesala de l'abandó i generadora de baixa autoestima i sentiments de desenganxament del sistema. Altres variables que incideixen en l'abandó són la percepció que les assignatures que s'imparteixen al centre no tenen utilitat en la vida real, les males relacions amb el professorat i la insuficiència d'assessorament en general.

L'estudi de la Fundació Europea destaca com entre els joves entrevistats s'han trobat sentiments de rebuig intens cap a la institució educativa i que l'adopció de la decisió de retorn a la formació no està vinculada a una acció positiva del centre on van estudiar, sinó a les exigències del mercat laboral, quan els joves descobreixen que necessiten una titulació per a millorar les seues perspectives d'ocupació.

En aquest sentit, el director general de l'IVAJ ha assenyalat que "una de les claus de l'èxit del programa JOOP és que aborda el retorn des d'una perspectiva pràctica facilitant el coneixement de les diferents professions que hi ha en les 20 empreses que visiten perquè descobrisquen el seu camí formatiu".

JOOP ja ha començat la cinquena edició i té obert el termini de matriculació per als cursos que s'inicien aquest mes d'abril amb els formularis disponibles en la pàgina web de l'IVAJ.

Més informació: consulteu ací.

Resum de l'informe 'Mapa de l'abandó educatiu primerenc a Espanya': consulteu ací.

Arxius relacionats